Recenzia Booknation la ECHIPAJUL și A DOUA CURSĂ

Este cineva pe aici care are poftă de o vacanță? Eu aș pleca acum. ☺

Probabil, fizic, anul acesta nu voi ieși din orașul unde locuiesc, dar am noroc cu romanele pe care le citesc și mă poartă în călătorii savuros de relaxante, pe meleaguri nebănuite.

În ultima săptămână am savurat talentul de povestitor al autoarei Marina Costa. E prima dată când întâlnesc atâta lejeritate și pasiune în exprimare. Cred că în spatele cuvintelor se ascunde o dragoste curată și infinită pentru scris. Lectura celor două volume mi-a dat impresia că nu este vorba doar despre cunoașterea artei scrisului și îndeplinirea tehnicilor mecanic, ci de un har divin care se manifestă prin intermediul ei. Într-adevăr, se simte faptul că autoarea își documentează scrierile prin detaliile relatate despre locuri, etnii diferite, tradiții, muzică, mâncare specifică în diverse regiuni. Paginile sunt o armonie îmbietoare pentru toate simțurile cititorului.

Starea de bine, relaxare, prietenie, bucurie, curiozitate de descoperire a oamenilor, locurilor, tradițiilor persistă pe parcursul ambelor cărți.

“Aşa cum alături de Leftheris cunoscusem dorul fierbinte de Arhipelag înflorit, cu măslini şi portocali, Serioja îmi dezvăluia tainele bălţilor şi ale Dunării, pe care numai pescarii ruși lipoveni le cunoşteau. Îmi povestea, ca şi moş Porfiri, zile de-a rândul despre legendele locurilor. Abia aşteptam să se facă seară, să vină el, să-mi aducă un dram de veselie în viaţa aceea liniştită, monotonă.”   (pag. 62 – Echipajul)

În primul volum, Echipajul, o cunoaștem pe tânăra de 13 ani, Emilia Mavrodin, o româncă cu rădăcini grecești, care rămâne orfană de mamă în urmă unui accident și decide să locuiască în Brăila, la rude. Tatăl este marinar de cursă lungă, la fel și unchii. Acolo ea descoperă frumusețea portului dunărean. Împreună cu verii săi, băieți și fete, formează un grup pe care îl numesc “echipajul”. La scurt timp, în grupul lor apare un băiat cu origini grecești, Dionisos, pe care Emilia îl botează Leftheris, în timp ce el o numește Marina, nume care le vor rămâne așa până la finalul poveștii lor. În călătoria ei, eroina întâmpină și dificultăți, iar unul dintre îngerii ei păzitor va fi Serghei, un tânăr lipovean.

„Credința, deprinsă în copilărie, de la bunicul lui, îl ajutase. Învățase că Dumnezeu era oriunde, cât omul îl purta în suflet. Nici staroverii băjeniți de acum sute de ani nu avuseseră altă biserică decât cea din inima lor, până își clădiseră, în locurile unde fuseseră acceptați.” (pag. 62 – A doua cursă)

A doua cursă continuă povestea avându-l erou pe Serghei. Acțiunea se petrece după  douăzeci de ani, pe valurile Dunării și ale Donului. Personajul principal este învăluit în melancolia unei iubiri pierdute și își va întâlni eroina acompaniată de același spirit nostalgic.

“Avea nevoie de el. De vigoarea, căldura şi parfumul lui, de încurajările lui, de tandrețea lui. Energia lui nestăvilită parcă-i dădea și ei o nouă viață.” (pag. 190)

Faptul că Serghei prinde aripi alături de Aliona, după durerea suferită cu vechea iubire, ne îndeamnă subtil să nu ne pierdem niciodată speranța într-o nouă poveste de dragoste. Ea va veni la timpul potrivit în viețile noastre. Pe parcursul romanului, el reușește să scape și de viciul băuturii. Este un personaj care ne permite să ne înfruptăm din motivația lui, puterea lui de reinventare, ca a unui vultur.

Prin prisma personajelor, avem ocazia să călătorim prin zona Dunării, să gustăm din mâncărurile tradiționale, să vizităm locuri interesante și clădiri cu istorie.

Romanele, prin felul în care prezintă prietenia dintre etnii diferite, îmbie la pace, bucurie, la armonia între oameni, indiferent de diferențele sociale.

Experiența autoarei în domeniul scrisului, precum veți observa în istoricul de mai jos, mi-a permis să mă delectez cu două opere complexe.

Vă recomand să vă pregătiți un loc relaxant sau poate să mergeți în natură și să savurați deliciul călătoriilor propus de Marina Costa. La mine, atmosfera de armonie s-a menținut câteva zile după ce am terminat de citit. Pe parcursul ei, autoarea a debutat editorial în anul 2016 cu romanul intitulat “Pribegii mărilor”. A urmat, în anul 2017,”Vieți în vâltoare”, ambele romane istorice, iar în anul 2018 romanele pentru adolescenți “Prietenii dreptății”. Anul 2019 a început cu apariția volumului de proză scurtă “Soarta mercenarului și alte destine”, urmat de romanul istoric de aventuri “Farmecul mării” și de “Alte vâltori ale vieții”.
         De asemenea, Marina Costa a publicat poezii în antologiile “Poeți în ARENĂ”, 2018, “Sub semnul iubirii”, 2019, în antologia bilingvă româno-turcă “Din universul poeziei române actuale”, toate apărute la Editura Betta, și proză scurtă în antologiile “Sub cupola Unirii”, Editura Betta 2018, “Amprente pe cerul înstelat”, Editura Astralis 2018, “Noi am sărbătorit Centenarul Unirii – 2018”, Editura Amanda Edit 2018, “Rația de libertate”, Editura Betta 2018, precum și în revistele “Arena literară” și “Convorbiri literar-artistice”, obținând premiul I la concursul național de proză scurtă “Nicolae Velea” 2018, cu textul intitulat “Floare de foc” și premiul special “Fănuș Neagu”la concursul național de proză scurtă “Nicolae Velea” 2019, cu textul intitulat “Viață pentru viață”